Exercițiu pentru copiii care se confruntă cu frica de a greși

Exercițiu pentru copiii care se confruntă cu frica de a greși

Dacă tot am scris în ultima perioadă despre frici, mi-a venit în minte acest exercițiu pentru copiii care se confruntă cu frica de a greși. Veți vedea că sunt copii care se simt rușinați atunci când greșesc și ce îi ajută este să capete o nouă perspectivă asupra greșelilor. Ideea de bază este că din greșeli învățăm și din greșeli se nasc uneori marile realizări.

 

Acest exercițiu pentru copiii care se confruntă cu frica de a greși este o resursă atât pentru părinți, cât și pentru specialiști. Îl puteți face acasă cu copiii voștri dacă se confruntă cu această teamă. Îl puteți folosi în lucrul terapeutic dacă sunteți specialiști. Și la fel de bine îl puteți aplica în cadrul oricărui grup de lucru cu copiii.

Tot ce aveți nevoie este o coală de hârtie și un moment de liniște în care să vă puteți conecta cu copilul.

Începeți prin a-l îndemna pe copil să își imagineze că această coală de hârtie este creierului lui. Îi înmânați foaia și îi spuneți că va trebui să o mototolească.

”Imaginează-ți că această coală este creierul tău. Ești pregătit? Acum amintește-ți cât de frustrat ai fost ultima dată când ai greșit. Folosește această senzație să mototolești hârtia cu mânuțele tale, așa, ca pe un ghem”.

 

Luați apoi bucată de hârtie și îndreptați-o la loc, în forma de coală care era inițial. Apoi întrebați-l pe copil:

”Ce vezi acum? Cum arată creierul tău? Este diferit?

 

Este posibil să ofere răspunsuri de tipul: ”Este distrus”. ”Arată urât”. ”Este stricat”. ”Este îndoit” etc

 

Acesta este momentul important în care îi explicați că de fapt ce s-a întâmplat este că au apărut noi conexiuni în creier. Toate acele linii și imperfecțiuni sunt noi conexiuni care duc la învățare.

”Aceste noi dungi sunt noi conexiuni care s-au creat în creierul tău. Acesta este felul în care noi învățăm mereu, prin noi conexiuni. O singură greșeală poate crea o întreagă rețea de conexiuni noi. Tocmai acesta este motivul pentru care greșelile sunt atât de importante și bune pentru creierul nostru”.

 

Puteți să folosiți carioci pentru a desena liniile create. Puteți păstra modelul undeva la îndemână în așa fel încât, atunci când copilul va deveni din nou frustrat sau furios pentru o greșeală pe care o face, să vă puteți întoarce la ”creierul” creat de voi și să îi vorbiți despre noile conexiuni care se dezvoltă în creierul lui. Dacă nu păstrați modelul puteți pur și simplu să îi amintiți de el.

 

Sursă poza: Steve Johnson @ Unsplash

 

 Vă invit să dați like paginii de Facebook a blog-ului sau să vă abonați la newsletter, prin introducerea adresei de e-mail (dreapta paginii, rubrica “Notificări articole”). 

 

Sunt psiholog și psihoterapeut specializat în terapia traumei și în evaluarea, consilierea și psihoterapia copilului, cuplului și familiei. Am experiență de peste 13 ani în lucrul cu adulți și copii, atât în cabinet, cât și în domeniul ONG-urilor și sunt psiholog colaborator al Institutului pentru Studiul și Tratamentul Traumei București (ISTT). Sunt fascinată de psihicului uman și capacitatea lui de a supraviețuit și a se reconstrui indiferent câte furtuni e obligat să ducă. Cred cu tărie că oamenii sunt făcuți să fie buni și să iubească. Unii nu își dau voie. În ei stau bine de pază durerile, fricile, mecanismele de apărare, furia. Toate zidurile pe care și le-au ridicat singuri, pentru că altă dată au trebui să se apere. Altfel nu ar fi putut trăi. Altfel nu știu să trăiască. Dar altfel se poate!
Articole create 542

2 comentarii la „Exercițiu pentru copiii care se confruntă cu frica de a greși

  1. Buna ziua!
    As dori sa primesc link-uri, email-uri, invitatii la conferinte etc despre activitatea dvs, in special cu Gabor Mate!!
    Va multumesc!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Articole similare

Începe să tastezi termenul de căutare mai sus și apasă Enter pentru a căuta. Apasă ESC pentru a anula.