Emoțiile nu sunt pozitive sau negative. Emoțiile doar sunt.

Emoțiile nu sunt pozitive sau negative

Emoțiile nu sunt pozitive sau negative, să lămurim aspectul acesta încă de la început 🙂 . Sigur, noi le împărțim ca atare, pare cumva firesc inițial, deși asta ne abate de la sensul corect al emoțiilor. Sunt în schimb de acord cu faptul că ne cam vine să le spunem așa. Pentru că sunt emoțiile acelea care ne plac și ne oferă o stare de bine (pozitiv) și cele care nu ne plac și le resimțim ca pe ceva negativ. Dar ele toate sunt în esență emoții bune.

Emoțiile de toate felurile sunt mesaje pe care ni le dăm singuri.

Sigur că fericirea este o emoție minunată pe care o căutăm cu toții. Dar la fel este și frica, furia, tristețea, gelozia, vinovăția … etc. Toate emoțiile noastre sunt în fapt pozitive când ai nevoie de ele, la fel cum sunt negative când apar la momentul nepotrivit. Dacă ne întâlnim la colțul blocului cu un urs, atunci avem nevoie de frică să putem să ne apărăm. Dacă suntem la colțul blocului și simțim frica așa, ca și cum ar fi un urs, dar el nu este, atunci emoția noastră nu este adaptată realității și ar fi timpul să analizăm ce se întâmplă cu noi. Am scris într-un articol trecut care este de fapt scopul emoțiilor noastre de bază.

Dacă noi vom continua să ne raportăm la emoții ca fiind pozitive sau negative, vom avea tendința să ne concentrăm pe cele presupuse pozitive și să le evităm pe cele presupuse negative. Astfel ne vom bloca singuri din a dezvolta o gamă completă de abilități emoționale sau sociale. Și nu e ca și cum putem evita cu adevărat să simțim anumite emoții care nu ne plac. Și nici sănătos pentru noi nu ar fi. Ce facem dacă chiar suntem într-o situație periculoasă și nu simțim frică? Cum ne apărăm?

Înlocuiți ”negativ” cu ”dureros” sau ”neplăcut”.

Emoțiile nu sunt pozitive sau negative, toate au un rol pozitiv. Ce vă îndemn este să înlocuiți ”negativ” cu ”dureros” sau ”neplăcut”, tocmai pentru a ne fi mai simplu să le acceptăm atunci când vin și să nu mai fugim de ele. Asta îi va ajuta foarte mult și pe copiii noștri când vor simți emoții dureroase și vor crede că e ceva în neregulă cu ei. În neregulă ar fi să nu mai simțim frică, furie, tristețe, vinovăție etc. Fără aceste emoții ar fi foarte greu să percem și să luptăm împotriva oricărei ameninţări asupra integrităţii persoanei noastre. Asta putem să le explicăm și copiilor noștri.

Ce ajută este să învățăm să acceptăm, să înțelegem și să reglăm ceea ce simțim.

Voi reveni într-un articol viitor cu mai multe detalii despre cum putem să ne descurcăm cu emoțiile dureroase. Ceea ce noi numim pe scurt autoreglare emoțională.

 

 

Sursă poza: Madison Oren @ Unsplash

 

 

 

Sunt licențiată în Psihologie și în Asistență Socială și sunt fascinată de psihicului uman și capacitatea lui de a supraviețuit și a se reconstrui indiferent câte furtuni e obligat să ducă. Am finalizat masterul „Evaluarea, consilierea și psihoterapia copilului, cuplului și familiei” și un program de formare în specializarea ”Psihoterapia integrativă a traumei”. Cred cu tărie că oamenii sunt făcuți să fie buni și să iubească. Unii nu își dau voie. În ei stau bine de pază durerile, fricile, mecanismele de apărare, furia. Toate zidurile pe care și le-au ridicat singuri, pentru că altă dată au trebui să se apere. Altfel nu ar fi putut trăi. Altfel nu știu să trăiască. Dar altfel se poate!
Articole create 495

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.

Articole similare

Începe să tastezi termenul de căutare mai sus și apasă Enter pentru a căuta. Apasă ESC pentru a anula.