Conform pedagogiei Montessori, activitățile de transfer ajută la dezvoltarea abilităților motrice ale copiilor (mai ales motricitatea fină), la dezvoltarea coordonării mișcărilor și coordonării ochi-mână, a răbdării și concentrării. Noi facem activitati de transfer acasă.
Dincolo de asta, țin copilul ocupat și îl ajută să își dezvolte imaginația. Cel puțin pe David sigur îl ajută. El mereu găsește alte moduri de a utiliza instrumentele pe care i le ofer. Ieri eu am gandit activitatea ca pe un transfer de obiecte mici realizat cu o linguriță. David a descoperit că poate muta boabele de porumb mult mai simplu și altfel.
Un alt principiu al pedagogiei Montessori, care se pliază cu activitățile de transfer, este cel al autocorectării erorii. De exemplu David adună boabele de porumb și le pune, una câte una, în cutie și șterge singur apa pe care o varsă pe lângă recipient. Nu și cea care ajunge pe jos. Trebuie să îmi mai rămână și mie ceva de muncă. Dar sunt convinsă că ar face și asta dacă aș avea eu răbdare să las apa pe gresie până termină el de gătit.
Este foarte important ca ei să perceapă totul ca pe o joacă liberă. Nu insistați dacă nu vor să facă ceva anume. Reveniți mai târziu sau căutați un alt tip de activitate.
Câteva idei din ce a făcut David zilele trecute:
A mutat boabele cu lingurița. De fapt mai întâi a vrut să guste un pic din ele. Apoi, probabil a realizat că e mai simplu să le pună direct dintr-o cutie în alta si a tot făcut asta o vreme. Boabele care nu ajungeau la destinație erau adunate tacticos una câte una si puse la locul lor. Prinderea asta cu două degete îi ajută foarte mult să își dezvolte musculatura. Pe viitor îi va ajuta la dezvoltarea abilităților de scriere.
Joaca cu apa și transferul ei dintr-o oală în alta are loc de minim două ori pe zi, cam de trei săptămâni. Spre obosirea mea. Asta fiindcă cere în permanență apă și povești despre cum și în ce fel se gătește. Uneori îi dau boabe de struguri, legume tăiate, pătrunjel, miezi de nucă, boabe de fasole, paste, ce avem și noi prin casă și el le vântură cu ustensilele de gătit, de colo colo și ne zice că face ciorbă 🙂 . Evident pocește cuvântul, dar nu știu eu să îl reproduc.
Într-o zi a descoperit punga cu nuci așa că l-am lăsat să se joace cu ele. I-am oferit și un clește pentru a le transfera. Nu l-a încântat foarte mult. Se enerva fiindcă nu reușea să îl mânuiască așa că a mers în bucătărie și a cerut o lingură.
Puteți folosi o multitudine de alte obiecte de prin casă și natură, de exemplu tavă de brioșe dacă aveți, cofrag de ouă, ghinde, castane, conuri de brad, fructe etc. Fiți creativi!
Mai multe idei de jocuri și activități pe categorii de vârstă și dezvoltare de abilități găsiți aici.
Sursă poza: Tengyart @ Unsplash
♦ Vă invit să dați like paginii de Facebook a blog-ului sau să vă abonați la newsletter, prin introducerea adresei de e-mail (dreapta paginii, rubrica “Notificări articole”). ♦