Pedagog Montessori nu sunt , cu toate ca mi-as dori, poate candva, daca va fi vreme de asta. Dar pot fi, si inainte de asta, vreau sa fiu, o mama Montessori. Toata metoda asta de educatie e oricum o parte din mine de multa vreme. Si cred eu, ca David, ar fi fericit sa fie si o parte din viata lui. Cu timpul voi vedea.
Pedagogul Montessori, numit adesea „ghid”, este de fapt un foarte bun observator.
Rolul lui principal este de a observa copiii si a le crea un mediu adecvat in care sa isi atinga potentialul prin propriul efort. Prin urmare, el insoteste copiii in cunoastere si nu le ofera invatatura pe paine. Pedagogul Montessori ii sprijina pe copii sa urmeze propria directie. Intervine doar atunci cand este stric necesar si nu impune cunostinte. In cazul copiilor mici, pedagogul are un rol mai activ, fiind nevoie sa demonstreze cum se utilizeaza materialele.
Este foarte importanta capacitatea pedagogului de a crea o atmosfera calma, ordonata, linistita. Și cea de a pregati materiale care sa raspunda nevoilor copiilor. Care sa ii atraga sa invete prin experimentare si descoperire. Interventiile lui sunt scurte, corecte, fascinante, astfel incat sa ii determine pe copii sa isi doreasca cunoasterea. Sa caute singuri raspunsuri la intrebari, sa descopere relatii intre lucruri, fapte, fenomene. Copiii sunt chemati la dialog. Li se cere parerea despre ce solutii ar gasi, cum ar face anumite lucruri, ce le place mai mult, fiind astfel activi in propria viata. Dati-le timp sa gandeasca, nu ii limitati facandu-le viata mai usoara la orice pas.
A nu se intelege ca, printr-o astfel de metoda, copiii sunt lasati in voia naturii.
Pana la urma este greu sa iubesti ceva ce nu cunosti, asa ca, pedagogul, are rolul de a-i expune pe copii la cunoastere. Sa ii ajute sa inteleaga geografia, istoria, arta, matematica, biologia etc. Predarea se face individual sau in grupuri mici. Lectiile sunt in asa fel concepute incat sa ii faca pe copii sa isi doreasca sa descopere mai multe pe cont propriu.
Un pedagog Montessori nu pedepseste si nu ofera recompense. Pedepsele si recompensele materiale ii fac sa depuna efort pentru a obtine un lucru pe termen scurt, fara o motivatie intrinseca. Copiii devin dependenti de a obtine promisiunile si „ascultatori” atata vreme cat le primesc. Singura recompensa care ii face pe copii sa isi doreasca si mai multa cunoastere este multumirea de sine si sentimentul de reusita prin propriile puteri.
Pedagogul nu critica si nu corecteaza un copil cand greseste. Atunci cand un copil greseste se considera ca nu a reusit sa inteleaga si sa isi insuseasca materialul respectiv. In aceasta situatie materialele vor fi stranse iar lectia se va relua dupa o anumita perioada de timp. Copilul poate fi „ajutat” sa inteleaga prin utilizarea altor materiale sau prin colaborarea cu alti copii mai mari. Inca o idee care subliniaza faptul ca, un copil nu este format de pedagog, ci se formeaza singur, atunci cand este pregatit.
Daca, dupa o perioada intensa de concentrare si lucru cu materialele, copiii se manifesta plini de viata si multumiti, scopul a fost realizat, pentru ca ei au ajuns la autodisciplina si pace interioara.
Mai multe detalii despre pedagog Montessori si alte detalii despre metoda, gasiti in rubrica ”Dezvoltare educationala”.
Sursă poza: Gautam Arora @ Unsplash
♦ Vă invit să dați like paginii de Facebook a blog-ului sau să vă abonați la newsletter, prin introducerea adresei de e-mail (dreapta paginii, rubrica “Notificări articole”). ♦