Inteligenta emotionala a copiilor si cum ajuta grupurile de dezvoltare personala

Vă spuneam de curând că lucrez la un proiect prin care mi-am propus să pregătesc personalul educațional din câteva școli din mediul rural, să lucreze cu copiii din clasele lor, pentru a-i ajuta să se dezvolte emoțional. După partea de training urmează implementarea celor învățate. Organizează grupuri de terapie cu scopul de a dezvolta competențele sociale și emoționale ale copiilor de vârstă școlară mică. Să vă explic despre inteligenta emotionala a copiilor si cum ajuta grupurile de dezvoltare personala.

Grupurile de dezvoltare personală s-au dovedit a fi eficiente în cazul copiilor care se confruntă cu probleme în a-și exprima emoțiile.

Iar metodele şi tehnicile experenţiale sunt un mijloc de construire a personalităţii ce permite o conectare cu sine însuşi. Dezvoltă capacitatea de expresie şi comunicare în relaţii interumane. Copilul este ajutat să se înţeleagă pe sine, să se elibereze de tensiunile acumulate. Să dezvolte strategii de rezolvare a conflictelor.

 

În grupurile pe care le-am organizat de-a lungul anilor ne-am propus ca prin intermediul jocului, picturii, modelajului, marionetelor, teatrului, dansului şi muzicii, să ajutăm copiii să îşi exteriorizeze sentimentele şi emoţiile. Să-şi exprime opinia. Să se asculte pe ei înşişi şi pe ceilalţi. Să coopereze şi să se tolereze. Începând cu vârsta de 8 ani, copiii devin mult mai preocupaţi de gândurile şi sentimentele lor. Și manifestă o reală nevoie de comunicare şi interacţiune, fără a renunţa la ideea de joc. Structura grupurilor a fost de zece întâlniri. Copiii au putut exprima prin imagini, poveşti, jocuri ceea ce nu puteau spune în cuvinte. Şi cum nu există o modalitate corectă sau greşită de a exprima emoţiile prin tehnici expresive, copiii s-au simţit liberi să se exprime spontan.

 

Mediul vesel de joc, atractiv, a reprezentat cadrul în care printr-o modalitate activă şi creativă. Am creat posibilitatea de autocunoaştere, de creştere a încrederii în forţele proprii. De mărire a capacităţii de adaptare la situaţiile de viaţă. De descoperire a noi resurse care să îi conducă la împlinire prin propriile lor forţe. Fiecare copil a experimentat pe rând atât rolul de „vorbitor” cât şi cel de „observator”. Căpătând astfel clarificare şi înţelegere faţă de experienţele de viaţă, de problemele pe care le întâmpină sau le poate întâmpina, precum şi găsirea de soluţii viabile pentru a putea merge mai departe pe drumul vieţii mai adaptat la realitate şi mai ancorat în conştient.

Grupurile de dezvoltare personală sunt o cale de succes, probată, prin care putem crește inteligența emoțională a viitorilor adulți de mâine.

Prin punerea în practică a unui astfel de grup de dezvoltare personală, copiii își formează  abilităţi de comunicare şi relaţionare printr-un contact verbal şi nonverbal adecvat cu ceilalţi. Își  exprimă sentimentele, emoţiile, dorinţele, nevoile. Reduc sau elimină anxietăţile, frustrările şi inhibiţiile, prin descărcarea creativă a tensiunilor acumulate. Un alt beneficiu major al acestor grupuri îl constituie dezvoltarea spontaneităţii, care facilitează integrarea emoţională şi comportamentală în grup. Precum şi dezvoltarea capacităţilor cognitive precum atenţia, limbajul, gândirea, memoria şi creativitatea.

Este bine cunoscut faptul că educarea şi dezvoltarea copilului este strict dependentă de stilul de interacţiune manifestat de părinţi, de mediul familial, cu multitudinea elementelor de care acesta este influenţat.

Iar această afirmaţie ne-a fost confirmată pe tot parcursul experienţei de lucru cu copiii şi familiile acestora. Dar la fel de important şi adevărat este şi faptul că toate situaţiile la care este expus copilul în interacţiunile şi comunicarea cu cei din jur contribuie la acumularea de modele şi noi experienţe. Precum şi la îmbogăţirea universului propriu.

 

Astfel, prin intermediul  proceselor de dezvoltare putem oferi un exemplu pozitiv de interacţiune şi acţiune. Compensând, la nevoie,  absenţa unor părinţi din viaţa propriilor copii. O absenţă parțială, dar crucială, justificată de multitudinea de nevoi pe care aceştia trebuie să le asigure. Și de imposibilitatea de a înţelege cât de important este uneori, doar să îţi asculţi copilul.

 

Acei copii cu părinţi mult prea ocupaţi să le poată asculta şi lor „păsurile”, găsesc de cele mai multe ori  în colegii lor de grup suportul de care au nevoie, cadrul sigur în care să îşi poată exprima emoţiile, dorinţele şi nemulţumirile. Un alt beneficiu major îl constituie descoperirea unor probleme şi situaţii conflictuale esenţiale, care pot fi ulterior, analizate şi lucrate mai profund prin psihoterapie  individuală.

 

 

 Vă invit să dați like paginii de Facebook a blog-ului sau să vă abonați la newsletter, prin introducerea adresei de e-mail (dreapta paginii, rubrica “Notificări articole”). 

 

Sunt licențiată în Psihologie și în Asistență Socială și sunt fascinată de psihicului uman și capacitatea lui de a supraviețuit și a se reconstrui indiferent câte furtuni e obligat să ducă. Am finalizat masterul „Evaluarea, consilierea și psihoterapia copilului, cuplului și familiei” și un program de formare în specializarea ”Psihoterapia integrativă a traumei”. Cred cu tărie că oamenii sunt făcuți să fie buni și să iubească. Unii nu își dau voie. În ei stau bine de pază durerile, fricile, mecanismele de apărare, furia. Toate zidurile pe care și le-au ridicat singuri, pentru că altă dată au trebui să se apere. Altfel nu ar fi putut trăi. Altfel nu știu să trăiască. Dar altfel se poate!
Articole create 532

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Articole similare

Începe să tastezi termenul de căutare mai sus și apasă Enter pentru a căuta. Apasă ESC pentru a anula.