Modalitati pozitive prin care putem gestiona comportamentele copiilor … alea care nu ne plac

comportamentele copiilor

Din octombrie 2010, în 29 de state printre care și România, violența asupra copilului este interzisă prin lege în toate mediile: în familii, în școli, în sistemele de îngrijire și cele de justiție. Pentru oprirea acestui fenomen nu sunt suficiente reglementările legislative. Este necesar să schimbăm și mentalitățile adulților în ceea ce privește procesul de creștere și educare al copiilor. Să învățăm să aplicăm modalitati pozitive pentru a gestiona comportamentele copiilor … alea care nu ne plac.

O gestionare pozitivă pleacă de la premiza că nu există copii răi. Chiar nu există! Ei sunt un aluat bun care așteaptă să fie modelat cu atenție, cu dragoste și răbdare.

Eu știu că nu-i ușor deloc să te împarți între toate rolurile pe care le ai și să faci față cu calm și tact la comportamentele copiilor explozive. Uneori facem greșeli și asta e normal. E în regulă să fie uneori. Este important în schimb să fim conștienți de ele și să lucrăm la noi, să înțelegem din ce răni vin, ce putem preveni, gestiona, îmbunătăți. Printre cele mai des întâlnire greșeli sunt: critica, reproșurile, cicăleala, amenințările, pedepsele, lipsa de consecvență, lipsa feedback-urilor pozitive și negarea emoțiilor copiilor.

 

Și copiii greșesc, știu asta. Dar greșelile lor apar din necunoaștere, nu din intenție. Și ceea ce putem noi să facem pentru ei este să îi formăm, să îi instruim și să îi educăm cu cu atenție, cu dragoste și răbdare. Când pedepsim, criticăm, amenințăm, folosim de fapt de emoții dureroase cum sunt frica, rușinea, suferința, pentru a produce comportamente pozitive. Nu merge așa. Cu rău nu produci bine.

Când pedepsim copiii, de fapt îi penalizăm pentru comportamentele inadecvate pe care le au.

Pedepsele duc la stimă de sine scăzută, anxietate, vină, frică, nesiguranță, umilință și resentimentele. Pedeapsa are un efect imediat, dar temporar. Nu elimină motivul unui comportament nedorit și nu îl face pe copil să înțeleagă cu adevărat cum se poate face altfel.

Ce se poate face altfel, în loc de pedeapsă, este exprimarea consecințelor unui comportament.

Este indicat ca exprimarea consecințelor să fie legată de comportamentele copiilor, nu de modul lor de a fi. Nu judecăm, nu etichetăm și nu jignim copilul. Este important și să îi explicăm ce poate să facă altfel și să îl asigurăm că este iubit și apreciat indiferent de comportamentele pe care le are. Și din curiozitatea sau neîndemânarea firească este imposibil să nu greșească niciodată.

O modalitate pozitivă de a ne disciplina copiii înseamnă:

– Să ne concentrăm pe comportamentele pozitive ale copilului, să le validăm, să le încurajăm.
Să stabilim reguli clare și limite la fel adaptate vârstei copiilor. Într-o lume plină de necunoscut, limitele creează siguranță. Copiii au nevoie de limite impuse cu claritate și iubire în funcție de capacitățile vârstei lor. Limitele sunt importante pentru copii, încă de mici, pentru a înțelege regulile lumii, ale naturii și ale relațiilor cu ceilalți.
Să avem așteptări realiste cu privire la abilitățile și nevoile copiilor.
Să fim un bun exemplu despre cum se gestionează emoțiile dureroase.
Să acceptăm toate emoțiile copilului nostru.
– Să le fim sprijin continuu.
Să îi iubim și când par că merită mai puțin și să le spunem că îi iubim. Și copiii și adulții au nevoie de iubire chiar și atunci, mai ales atunci, când trec prin situații dificile sau au comportamente care nu sunt acceptate de cei din jur.
Să îi îmbrățișăm. Îmbrățișarea îi ajută să se conecteze cu adulții și să se simtă iubiți.

 

Sursă poza: Bermix Studio @ Unsplash

 

 Vă invit să dați like paginii de Facebook a blog-ului sau să vă abonați la newsletter, prin introducerea adresei de e-mail (dreapta paginii, rubrica “Notificări articole”). 

 

Sunt psiholog și psihoterapeut specializat în terapia traumei și în evaluarea, consilierea și psihoterapia copilului, cuplului și familiei. Am experiență de peste 13 ani în lucrul cu adulți și copii, atât în cabinet, cât și în domeniul ONG-urilor și sunt psiholog colaborator al Institutului pentru Studiul și Tratamentul Traumei București (ISTT). Sunt fascinată de psihicului uman și capacitatea lui de a supraviețuit și a se reconstrui indiferent câte furtuni e obligat să ducă. Cred cu tărie că oamenii sunt făcuți să fie buni și să iubească. Unii nu își dau voie. În ei stau bine de pază durerile, fricile, mecanismele de apărare, furia. Toate zidurile pe care și le-au ridicat singuri, pentru că altă dată au trebui să se apere. Altfel nu ar fi putut trăi. Altfel nu știu să trăiască. Dar altfel se poate!
Articole create 543

2 comentarii la „Modalitati pozitive prin care putem gestiona comportamentele copiilor … alea care nu ne plac

  1. L-am citit dintr-o suflare articolul tau, pana am ajuns la partea cu modelul. Oups! Am nevoie sa stiu cum sa-mi gestionez comportamentele rezultate din diverse trairi, dau clik pe site-ul tau si gasesc:
    „Copiii invata de la noi cum sa isi controleze comportamentul rezultat din emotii”
    Yeeeeei!
    Revenim l;a chestia aia „simpla” si gratuita, respiratul si constientizatul emotiei.Merciiii!
    Denisa

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Articole similare

Începe să tastezi termenul de căutare mai sus și apasă Enter pentru a căuta. Apasă ESC pentru a anula.